- El 30 d’octubre de 1949 s’inaugurà la Residència de LaFACT com a part de l’obra social de Caixa de Terrassa
- En aquests 75 anys, hi han viscut més de 3.000 residents i hi han treballat més de 1.800 professionals
- Actualment, des de la totalitat de serveis de LaFACT adreçats a la gent gran, s’atén a més de 2.000 persones l’any
La Residència de LaFACT ha celebrat recentment el seu 75è aniversari, un edifici històric i emblemàtic de la ciutat que ha viscut de primera mà la transformació en l’atenció a la gent gran.
El 30 d’octubre de 1949 la Residència obria les seves portes per donar una llar i atenció a 44 persones; actualment però ja són 164 les places per a residents a les quals se sumen els 4 habitatges tutelats situats als jardins. La Residència va néixer com a obra social de Caixa Terrassa per donar resposta a les necessitats de la gent gran i, a la vegada, contribuir al benestar de la població de Terrassa i rodalies, oferint-los aquest nou servei.
Gestionada en els seus inicis per la Comunitat de les filles de la caritat, en poc temps es convertí en un referent en l’àmbit sociosanitari local. Amb el pas dels anys, la residència va incorporar un ampli ventall de professionals que aporten un alt nivell d’especialització i qualitat a l’atenció. Gràcies a la seva formació i experiència en disciplines diverses, l’equip pot atendre les necessitats dels residents de manera integral. Aquesta diversitat d’experts assegura que les persones ateses rebin serveis de màxima excel·lència, adaptats a cada moment del seu procés vital.
Durant aquest temps, la Residència també ha experimentat diferents renovacions i millores. Per exemple, amb reformes arquitectòniques que han permès l’ampliació de places, la creació de la capella, la construcció d’apartaments individuals per gaudir d’una major privacitat, o la millora de les instal·lacions pel que fa a climatització i eficiència energètica.
Amb la desaparició de les caixes d’estalvis, tota l’obra social de Caixa Terrassa es va agrupar sota la denominació de LaFACT. A la Factoria Social de Terrassa, creem oportunitats per a les persones amb discapacitat intel·lectual, la gent gran i en l’àmbit cultural; gràcies a les persones que confien en els nostres productes i serveis. D’aquesta manera, hem mantingut l’atenció a la gent gran com un dels nostres fins fundacionals, ara amb un ventall de serveis molt més gran.
Un interlocutor únic, tot un ventall de serveis
Els serveis adreçats a la gent gran que oferim des de LaFACT s’han anat ampliant durant aquest temps. Així, avui comptem també amb Atenció Domiciliària, Restauració Social, Fisioteràpia, Zona 60, i Centres de Dia i centres d’Ortopèdia a Terrassa i Sant Cugat. L’objectiu és clar: continuar cuidant a les persones grans i acompanyar-les en les diferents necessitats que sorgeixen durant el procés d’envelliment.
Des dels diferents serveis oferim una solució adaptada a cada etapa vital i aquests es poden anar combinant segons les circumstàncies de cada persona. Aquests serveis són:
Zona 60: acompanyament a les persones majors de 60 anys oferint-los orientació i programes d’intervenció adaptats al seu estil de vida, per tal que participin en la societat i en formin part de manera activa.
Atenció Domiciliària: proporcionem assistència personalitzada en les tasques del dia a dia dins la pròpia llar, facilitant una vida independent amb la màxima qualitat.
Restauració Social: elaborem menús diaris per a col·lectivitats i domicilis, sovint vehiculats a través d’ajuntaments o entitats i també per a particulars de manera individual.
Centres de Dia: espais dedicats a les persones que necessiten una atenció contínua durant el dia, oferint suport, atenció i activitats que enriqueixen el seu benestar abans de tornar al seu domicili.
Ortopèdia: adreçada a mantenir l’autonomia i millorar la qualitat de vida de les persones.
Fisioteràpia: serveis enfocats a la rehabilitació i el tractament personalitzat de diferents patologies, amb l’objectiu de millorar el moviment i prevenir dolors o complicacions.
Residència: atenció integral les 24 h, amb serveis adaptats per garantir seguretat, confort i una atenció constant a les necessitats de les persones residents.
Gràcies a aquesta oferta, persones autònomes i persones en situació de dependència, així com el seu entorn més proper, troben en un únic interlocutor una gran varietat de serveis de la mà d’experts professionals amb una àmplia trajectòria en la cura i l’atenció a la gent gran.
Un model d’atenció que evoluciona
En aquests 75 anys, són molts els canvis socials i demogràfics que s’han anat succeint: els models familiars, la concepció de l’envelliment fruit de l’augment de l’esperança de vida, la irrupció de les tecnologies en el nostre dia a dia, etc. I tot això també ha modificat les necessitats de la gent gran. És per aquest motiu que el nostre model d’atenció a la persona també s’ha adaptat a les noves demandes d’aquesta població.
En primer lloc, es pot veure com oferim una personalització en funció de les preferències de cadascú en tots els serveis sociosanitaris de LaFACT. És a dir, situem a la persona al centre, oferint-li assessorament i acompanyament en la presa de decisions per tal d’empoderar-la i que pugui triar com vol viure.
Aquest model respecta la identitat i necessitats de cadascú, de manera que millora la qualitat de vida i l’autonomia. Per exemple, en el cas Zona 60, una detecció de necessitats adient ens permet orientar les persones amb diferents programes que els poden ser beneficiosos o, a Residència, amb les habitacions personalitzades i els plans de cures adaptats.
En segon terme, el canvi en l’envelliment també ha flexibilitzat l’oferta de serveis, de manera que hem incorporat activitats que responen a les capacitats de les persones en cada moment.
Finalment, l’establiment de protocols per adaptar-se a les situacions de crisi amb rapidesa i protegir la salut dels residents i el personal, també han sigut un punt clau d’aquest nou model després de l’experiència amb la COVID-19.
Una mirada al futur, amb ressò en el present
En l’actualitat estem treballant ja en aquelles qüestions que impacten en el dia a dia de les persones, com és el cas de la importància d’una bona salut mental. És per això que, des de LaFACT, s’ofereixen sessions de psicologia individualitzades, donem suport emocional a les famílies, o fomentem la creació de vincles amb l’entorn per promoure la participació en activitats comunitàries, entre d’altres.
En aquest sentit, des dels diferents serveis de LaFACT també duem a terme projectes per a la prevenció de la soledat i l’aïllament. Així, impulsem estratègies que fomenten les connexions socials, tant a través de la tecnologia com d’activitats presencials.
I és que, darrerament s’ha comprovat el benefici que suposa romandre a la pròpia llar tant com sigui possible. Per aquesta raó, promovem que les persones visquin a casa el màxim de temps, donant resposta a les seves necessitats a través de serveis com l’Atenció Domiciliària, els Centres de Dia, l’Ortopèdia o la Restauració Social.
Per acabar, cal ser conscients que la tecnologia està suposant un important pas endavant en l’atenció a la gent gran. En són exemples els sensors per prevenir caigudes o la teleassistència, però també altres projectes més innovadors com el “Termòmetre del Benestar” en el qual LaFACT està treballant amb Emotional Hub.
Presentat fa unes setmanes, aquest “Termòmetre del Benestar” elabora un Informe Emocional mitjançant l’anàlisi de la veu. Aquest projecte pilot permetrà que els professionals anticipin necessitats emocionals i millorin la qualitat del servei. Mitjançant la intel·ligència artificial s’identifica l’estat emocional de la persona i se l’aconsella sobre les activitats de Zona 60 que poden ajudar-la en el seu dia a dia.
Amb projectes innovadors com aquest i un model d’atenció centrat en la persona, el nostre propòsit és continar sent un referent en l’atenció a la gent gran, adaptant-nos als nous temps per continuar millorant la qualitat de vida de les persones.
En aquests 75 anys, hem pogut veure que cuidar les persones grans és cuidar el nostre futur, perquè una societat que cuida la seva gent gran manté arrels profundes i una mirada plena d’esperança cap endavant.